Coöperatieve werkvormen in groep 7

Tijdens de informatie avond op de Rank, is er in het algemene gedeelte  een uitleg gegeven over een aantal Coöperatieve werkvormen. Nu we een aantal weken in groep 7 bezig zijn, wil ik er hier een aantal presenteren. Deze zijn in groep 7 al gebruikt!

 

Mix en Ruil

Hoe werkt ’Mix en Ruil’?

1. Alle kinderen krijgen een kaartje

2. De kinderen lopen kriskras door het lokaal en vormen tweetallen door elkaar een ’high five’ te geven. Eventueel kan er muziek op worden gezet die gestopt wordt waarna de kinderen tweetallen vormen.

3.De tweetallen vertellen elkaar wat er op het kaartje staat, en eventueel wat het betekent (ander mag coachen).

4. De tweetallen bedanken elkaar en ruilen de kaartjes met elkaar om.

5. Stap 1 t/m 4 herhalen.

 

Duo-lezen

Hoe werkt ’Duo-lezen’?

We lezen in tweetallen waarbij de leerlingen om de beurt hardop lezen, terwijl de ander meeleest. Omdat bij duolezen in tweetallen wordt gelezen, krijgen de kinderen vaker een leesbeurt.

(Soms wordt er ook gekozen voor het koppelen van leerlingen van verschillende niveaus.)

 

de Placemat

Hoe werkt ’de Placemat’?

•Elk groepje van vier leerlingen krijgt een vel papier, met in het midden een rechthoek. Vanuit de hoeken van de rechthoek trekken de kinderen lijnen naar de hoeken van het papier. Op die manier ontstaan er nog vier vakken, voor elk groepslid een.

•De leerkracht geeft een opdracht en elke leerling schrijft in zijn eigen vak zijn ideeën en antwoorden op.

•Daarna gaan de leerlingen overleggen en formuleren ze een gemeenschappelijk antwoord. Dat schrijven ze op in de gemeenschappelijke rechthoek.

* Daarop volgt de klassikale uitwisseling

 

 

 

mix en ruil taal mix en ruil taal
duo lezen duo lezen
placemat verkeer placemat verkeer