Met huiswerk brengt je kind een stukje onderwijs mee naar huis. Het vormt een brug tussen het kindcentrum en jou als ouder. Huiswerk geeft een idee van wat er in de groep behandeld wordt. Het is geen doel op zich, maar dient meerdere doelen. Een stimulerende rol van jou als ouder is daarbij van groot belang. Dit geldt al van jongs af aan. Samen (voor)lezen, naar de bibliotheek gaan, knutselen, gezelschapsspelletjes en/of educatieve computerspellen doen, oefenen met geld en klokkijken of samen kijken naar tv-programma’s zoals Sesamstraat, Klokhuis en Jeugdjournaal… Deze activiteiten hebben een positieve uitwerking en als het nodig is, kun je je kind controleren en ondersteunen.
Het nut van (t)huiswerk
Het onderwijs heeft een aantal doelen voor ogen met het geven van huiswerk:
• verwerken en oefenen van leerstof, waardoor de leertijd kan worden uitgebreid
• bevorderen van de werkdiscipline/werkhouding, het zelfstandig werken en leren
• trainen van doorzettingsvermogen
• jou een beeld geven van wat je kind op het kindcentrum leert
• leerkrachten zicht geven op de huiswerkhouding van je kind om eventuele problemen te voorkomen of aan te pakken
• in groep 7 en 8: je kind voorbereiden op het voortgezet onderwijs
Huiswerk houdt verband met de leerstof die in de groep behandeld wordt, zoals:
• oefenen (sommen, spellingsregels)
• memoriseren (tafels van vermenigvuldiging, topografie)
• voorbereiding van een taak of opdracht
• zelfstandige opdracht (bijvoorbeeld het voorbereiden van een spreekbeurt)
De leerkracht geeft je kind altijd een duidelijk uit te voeren opdracht mee bij het huiswerk, zodat helder is wat hij of zij moet maken en/of leren. Ook legt de leerkracht uit hoe je kind de opdracht aan kan pakken.
Wat kun jij als ouder doen?
Het brein van kinderen is nog niet zover ontwikkeld dat je kind al helemaal zelfstandig huiswerk kan maken en goed kan plannen. Jouw hulp is dus zeker nodig. Je kunt het volgende doen:
• interesse tonen in het huiswerk: hoeveel huiswerk heb je, wat moet je doen?
• samen de agenda bekijken en een planning maken: wanneer moet wat af zijn en wanneer ga je eraan werken?
• samen de tekst doornemen of je kind jou iets laten uitleggen zodat hij of zij de stof beter begrijpt
• overhoren = scoren
• vragen naar resultaten en de emoties hierover delen. Is je kind boos of verdrietig omdat er een onvoldoende is gehaald? Laat je kind bij jou boos en verdrietig zijn en probeer hem of haar weer te motiveren. Een goed resultaat? Dat mag gevierd worden!
• complimenten geven: positieve feedback werkt!
• zorgen voor evenwicht tussen inspanning en ontspanning
Meer weten over huiswerk…
http://www.ting.nl/tips-huiswerkbegeleiding-voor-thuis
http://www.ouders.net/ouders/onderwijs/huiswerk/
https://www.tumult.nl/speciaal-voor-ouders-3-hoe-begeleid-ik-mijn-kind-bij-huiswerk-maken/
https://www.jmouders.nl/school/middelbare-school/huiswerk/vraag/hoe-help-ik-mijn-dochter-met-huiswerk
…en over het brein van je kind?
http://wij-leren.nl/ontwikkeling-hersenen.php
http://www.opvoedadvies.nl/executievefuncties.htm
http://gedragsproblemenindeklas.nl/executieve-functies