Na het leren lezen komt het omgaan met de Nederlandse taal als een van de belangrijke doelen van het basisonderwijs. Kinderen leren op diverse manieren zich naar anderen te uiten. Luisteren en spreken nemen een grote plaats in bij het taalonderwijs in de aanvangsgroepen. In de latere leerjaren wordt dit uitgebreid met stellen en taalbeschouwing. kindcentrum De Rank werkt met de taalmethode 'Taal op Maat'. Deze methode voor taal- en spellingonderwijs stimuleert tot een actieve en speelse betrokkenheid van kinderen. De methode bestaat uit een taaldeel en een spellingdeel. Door beide leergangen naast elkaar te gebruiken, ontdekken leerlingen de relatie tussen taal en spelling.
Het programma omvat vier taaldomeinen:
Woordenschat: woorden leren, gebruiken en onthouden
Kijk op taal: klanken, woorden, zinnen en taalgebruik
Luisteren en spreken: luistervaardigheid, sociaal-communicatieve vaardigheden, gevarieerde woordenschat gebruiken, presentaties, non verbale communicatie
Schrijven: goed en mooi formuleren, creatief schrijven, het schrijven van zakelijke brieven, fictie-teksten, informatieve teksten, instructies en betogende teksten.