De Noordwijkse methodeEen toekomstbestendig onderwijsconcept
Onze veranderende wereld vraagt om nieuwe kennis en vaardigheden. ‘De Noordwijkse methode’ is een toekomstbestendig onderwijsconcept. Wij passen dit concept toe in de groepen 1 t/m 8. Een overkoepelend thema staat centraal tijdens de lessen geschiedenis, biologie, aardrijkskunde, techniek, muziek, theater, kunst, sport en koken.
Waarom De Noordwijkse Methode?Als team zijn wij continue gericht om goed onderwijs te geven. Verbeteringen zijn nodig om onze kinderen optimaal te laten profiteren. We hebben om die reden onderzocht wat het beste aansluit bij onze leerlingpopulatie in deze veranderende wereld. Motivatie stimuleren, lesaanbod op eigen niveau. Ruimte om, naast het vergaren van kennis, te werken aan nieuwe relevante vaardigheden en werkvormen. In de Noordwijkse Methode zien wij de kansen om dit onderwijs aan te bieden.
Achtergrond van De Noordwijkse MethodeDe Noordwijkse Methode is gebaseerd op inzichten over de hersenen en het leren. Het blijkt dat kinderen veel effectiever en efficiënter kunnen leren als je lesstof naast de traditionele manier, ook op andere manieren aanbiedt. Het doel van De Noordwijkse Methode is om elk kind te laten schitteren met zijn talenten en een positieve bijdrage te laten leveren aan zijn wereld. Daarom biedt De Noordwijkse Methode de kinderen een basis waarmee zij na de basisschool alles kunnen kiezen dat aansluit bij hun mogelijkheden.
De Noordwijkse Methode in de praktijkGedurende een periode van ongeveer elf weken staat een thema centraal. Per thema kiezen de leerkrachten een vakgebied dat past bij hun kennis en expertise. De kinderen krijgen niet alleen les van hun groepsleerkracht, maar ook van de andere leerkrachten. Gedurende het thema doorlopen alle kinderen vanaf groep 3 alle vakken.
Zijn de lessen anders dan uit een methodeboek?De leerkrachten stellen zelf hun lessen samen op basis van de kerndoelen van het basisonderwijs die de overheid heeft vastgesteld. Vanuit zo’n leerdoel zoekt de leerkracht een tekst, filmpje, excursie of vertelt een verhaal, zodat een kind nieuwe kennis tot zich kan nemen.
Kritische denkersWij leren kinderen nadenken over hun eigen mening over de aangeboden informatie. Doel: kinderen als kritische denkers. De Denkbubbels zijn onderdeel van het ‘Fundamenteel Leer Model’. Leerkrachten ontwerpen binnen dit model hun lessen. De kinderen passen denkstrategieën toe om de nieuwe kennis te verwerken. Voor het aanleren van deze vaardigheden worden ‘Denkbubbels’ gebruikt. Zo leren kinderen vanaf jonge leeftijd denkvaardigheden aan, waarmee ze kritische denkers kunnen worden:
ToetsingVoor elk vak wordt bijgehouden welk kennisdoel, inzichtdoel en vaardighedendoel aan bod is gekomen. Een vak wordt afgesloten met een opdracht waarin een kind zichtbaar maakt of het doel bereikt is en wat hij geleerd heeft. Dat kan via een presentatie, een werkstuk of een kennistoets.
Aansluiting bij het Voortgezet OnderwijsDe kinderen krijgen een brede algemene ontwikkeling en leren zelfs meer dan van de overheid verwacht wordt. Zij krijgen een actieve leerhouding, zijn gewend vragen te stellen en mee te denken. Daarnaast krijgen ze inzicht in hun eigen leren en oefenen ze vaardigheden zoals samenwerken, plannen, werkstukken maken en informatie zoeken.
En de peuters/kleuters?De peuters en kleuters doen ook mee met de thema’s. Op deze manier worden ze betrokken bij de rest van de groepen. Zij krijgen daarnaast een lesaanbod binnen eigen thema's. Er komt meer diepgang en differentiatie in de onderwerpen die zij behandelen en er is meer aandacht voor verschillende vakgebieden door de ateliers: onder meer geschiedenis, aardrijkskunde en kunst, op hun eigen niveau.
Scholing leerkrachtenOns team wordt geschoold en begeleid door ervaren leerkrachten en trainers van De Noordwijkse Methode om precies te leren hoe we alle kansen optimaal benutten.
|
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |