Aanpak meerbegaafde leerlingenBij sommige kinderen is er sprake van een ontwikkelingsvoorsprong. Deze kinderen ontwikkelen zich sneller dan de gemiddelde leerling. Bij ons op school is er in de groepen 1 t/m 6 binnen de klassituatie genoeg uitdaging in de vorm van extra materiaal naast de gebruikte methodes. We werken dan volgens het principe compacten en verrijken. Compacten houdt in dat we de lesstof die de hele klas moet maken kritisch bekijken en bepaalde, bekende onderdelen schrappen. Zo houden de kinderen tijd over voor het verrijken. Het verrijkingsmateriaal staat soms los van de methode. We maken bijvoorbeeld gebruik van rekentijgers of somplex.
Asterisk* Voor de kinderen uit de groepen 7 en 8 hebben we nog een extra aanbod. Namelijk asterisk*. Hieronder leggen wij uit wat dit inhoudt.
In Zwijndrecht zijn er drie Asterisk* groepen, in Hendrik ido Ambacht één groep en in Alblasserdam één groep met meer getalenteerde leerlingen uit groep 7 en 8 van diverse PIT scholen. PIT scholen voorzien in deze behoefte door specifieke aandacht in de eigen klas, maar daarnaast dus ook in een aparte groep vanuit de Stichting. Zo wordt het onderwijs aan deze doelgroep niet alleen op de eigen school, maar op alle scholen gezamenlijk op dezelfde manier aangepakt. Beleid Met ons beleid op dit gebied dagen we meer getalenteerde leerlingen enerzijds uit tot het leveren van bij hun vermogens passende cognitieve prestaties en anderzijds werken we aan hun (soms specifieke) sociaal emotionele ontwikkeling. Onze uitgangspunten:
|
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |