Na 3 weken vanaf start nieuwe schooljaar zijn er kennismakingsgesprekken tussen ouders en de leerkrachten van het nieuwe schooljaar. Ouders krijgen hiervoor een uitnodiging. De gesprekken vinden na schooltijd plaats.
In oktober/november: 1e gesprek over Zien! (welbevinden en betrokkenheid) en een overzichtslijst van cijfers. Dit laatste komt wel in de rapportmap, maar er staat duidelijk boven ‘overzichtslijst’ en het is dus geen officieel rapport. Deze overzichtslijst gaat niet van tevoren mee.
In februari/maart: 2e gesprek en 1e officiële rapport. Het rapport gaat een paar dagen voor het gesprek mee naar huis, zodat ouders zich beter kunnen voorbereiden op het gesprek en gerichte vragen kunnen stellen.
In mei/juni: 3e gesprek en 2e rapport. Dit rapport gaat ook van tevoren mee. Het gesprek over het rapport is facultatief. Het kan zijn dat ouders door de leerkracht uitgenodigd worden, maar ouders kunnen zelf ook een verzoek indienen.
Het rapport is een combinatie van beoordelingen en cijfers. Zowel bij de rapporten van de groepen 1 en 2 als bij de rapporten van de groepen 3 t/m 8 worden enkele grafieken toegevoegd, die de ontwikkeling van leerlingen op de belangrijkste ontwikkelingsgebieden duidelijk in beeld brengt.
Cito-toetsen
Op het rapport staan ook scores van Cito-toetsen. Deze toetsen zijn landelijk genormeerd. De score op een Cito-toets wordt weergegeven met een letter (A t/m E). Cito zet de score van een kind op een cito-toets af tegen de scores van alle kinderen in Nederland.
De betekenis van de letters is als volgt:
A = zeer goed (ruim boven het landelijk gemiddelde = 25%)
B = goed (boven het landelijk gemiddelde = 25%)
C = voldoende (landelijk gemiddelde = 25%)
D = zwak (onder het landelijk gemiddelde = 15%)
E = zeer zwak (ruim onder het landelijk gemiddelde = 10%)
*Als een leerlingen een B scoort, hoort het bij 25% van de kinderen in Nederland die die score hebben.